An Interview with Akinori Ikuse, Director of Out of Tokyo 202x [Osaka Asian Film Festival 2022]

 

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A mood of optimism radiates from Akinori Ikuse’s 14-minute short, Out of TOKYO 202x, a time travel movie where two people from the future, Rika (Ucyu Imagawa) and Shin (So Morozumi), spend time together after meeting on the grounds of the Tokyo Olympic stadium. Their shared experience is both romantic and hopeful as they get swept up in the cheer and the happiness of an event that was surrounded by controversy given the Covid-19 pandemic. Benefiting from actually being shot on location, Ikuse brings viewers the sight of crowds of onlookers as well as special events like a fly-past by Japan’s Blue Impulse aerial acrobatics team. Beyond this, he manipulates the look and sound of the film to vibrantly convey the intense atmosphere of the occasion.

Ikuse took part in an interview where he explained the making of the film, his filmic inspirations, and what it was like to shoot on location at such a historic moment. This interview was conducted with the help of staff at the Osaka Asian Film Festival and via the invaluable translation of Takako Pocklington.

The Japanese answers (with English-language questions for now) is first and it is followed by English. Click on a link below to be taken to one or the other.

Japanese English

Out of Tokyo 2020 Film Poster


Japanese

この映画の背景(制作)にいたる経緯を説明していただけますか?

この作品は東京で開催されたTOKYO2020が舞台です。

コロナの影響でいろいろと物議を醸し出しながらも、TOKYO2020の開催が決定し、物事がポジティブに進んでいくことに僕はとても感動しました。

この感動をカメラに収めたいと思ったのが、このOut of TOKYO 202xの制作のきっかけです。そこからどういうストーリーにしようか考えました。僕が描きたかったのはこの日が未来にとってとても大事な日であってほしいこと、技術が進歩しタイムリープできるとしたら、この日がどんな日だったか体験したいと未来の人たちの記憶に残り続けてほしい、そして未来にいる人たちが、現在に生きる私たちのことを羨んで欲しい。そう思うようなストーリーにしたいと考えたのが制作に至る経緯です。 

この映画のストーリーと、オリンピックを話の筋に入れようというアイデアはどんなところから生まれたのでしょうか?

自分は広告の映像業界で働いています。

広告マーケティングにとって、様々なデータからなる分析データは、調査やアンケートのようなアナログのデータから、ホームページへのアクセス、GPSでの移動、購買記録、TV視聴記録など、リアルタイムで収集できるようになってきました。そんな中、散在する膨大なデータに対し、どれだけ理解し、接することができるか、が重要になってきています。

また、現在の分析技術はA.Iやディープ・ラーニングなどのイメージが強いですが、今後まだまださらに広がりを見せると思っています。

ストーリーの原点はこの全てがデータ化していく未来がベースになっています。そして、データによって全ての世界(時代)が繋がっていく起源がこのコロナ禍で開催されたTOKYO202xであったとしたら、に繋がっていきます。

オリンピックスタジアムの外側で撮影するというのはどんな感じでしたか? 撮影にはどれくらいかかりましたか?

撮影は開会式本番の1日。その前にロケーションハンティングは2日しました。東京都では緊急非常事態宣言が発動し、より厳戒態勢になったので、急遽もう一度どんな状況なのかを把握するためにロケハンをしました。そこからTOKYO2020の開会式のタイムスケジュールをSNSなどから情報をチェックしながら本番の撮影に臨みました。

具体的には、冒頭のブルーインパルスが通過するであろう場所で役者と待機し、その空気を感じてもらいつつ、未来からどんな日だったか知っていながらも、実際にはどうリアルに体験するのだろう、どう行動するのだろうかと話し合いました。花火、ドローンといったイベントも同様に考えていきました。

当日の国立競技場の雰囲気は異常なほど盛り上がっていました。それはイメージしていた以上で、この日を少しでも目に焼き付けようと、たくさんの人が集まっていました。たくさんのメディアカメラがある中だったので、僕たちのカメラがあることに違和感を持たれず、不思議と自然な状況が生まれたことにとても驚いています。

Out of Tokyo 202x Film Image 2

どうしてあの俳優さんたちを選ばれたのでしょうか? そしてあのお二人とどのように仕事をすすめられたのでしょうか?

TOKYO2020開会式の内容がアンベールされていく中で、脚本が出来上がっていきました。ある程度脚本ができた中で、役者の今川宇宙(いまがわうちゅう)、両角颯(もろずみそう)に声をかけさせてもらいました。

今川さんをまずキャスティングしました。彼女が持つ雰囲気が未来人を演じるのにぴったりで、TOKYO2020の開会式の中で際立つと考えたからです。そこから彼女がきっと憧れる人物として両角くんをキャスティングしました。彼の雰囲気も独特でテイクごとに彼女に変化を与えるところが面白かったです。この二人ならあの日をリアルに体験してくれると確信しました。

しかし、まだ延期か、開催かといった物議を醸し出す中でしたが、僕はどうあっても開催する未来であってほしい。そして、未来はユートピアでその未来にとってTOKYO2020がとても意義のある出来事であることの骨子は守りたいと役者の2人にこんこんと話しました。そこからは本番撮影の時に話した、『その日を知っていながらも、リアルに体験し感じる未来人』をどう演じてもらうか、未来の世界はどうなっているか、どんな未来から来たかなど話し合いました。

どんなに話しても撮影日本番がどんな状況か不透明な中、ほんと演じきってもらえたことに感謝しています。

映画のビジュアルとサウンドデザインはどういうふうに思いついたのですか? また、あのビジュアルとサウンドを使って監督が意図したのは、どういう効果だったのか説明していただけますか?

カメラマンとこの状況下で撮影する上で色々な議論をしました。あの日人混みの中でのショットを繋げられないので、長回しワンカットを多用する撮影手法だったり、広角レンズを使い、背景の情報を多く映しつつ役者との距離を詰めフォーカスしたアングルなど、その議論の中でかなり突飛なビジュアルになると想像できました。編集による手触り感のあるザラザラとしたグレーディングはリアルで不思議な効果を生んでいます。

手荒い部分もデータの世界を行き来する意味では効果的です。また、同様に2人の声にフォーカスしたサウンドデザインだったと思います。未来が記憶したTOKYO2020を、紙一重でリアルかもしれないといった印象を与えるように描きました。

Out of Tokyo 202X Film Image

映画制作者として、ご自身が多大な影響を受けたのは誰ですか?

ウォン・カーワイ監督にすごく憧れています。その中でも『天使の涙』(原題:堕落天使、英題:Fallen Angels)で金城さんが高速をバイクで走っていくシーン、冒頭の街中をコマ落ちさせた撮影で緊迫感のあるシーンをとても参考にしました。背景で何が起こっているか、またそのシーンがストーリーにどう影響を与えているか。自分にとってとても大事な影響を与えてくれた監督だと思っています。

鑑賞した人たちに、この映画からどんなことを汲み取って欲しいですか?

僕はこの作品を見直すたびに、過去はとても大切なものだと感じます。でも結局、未来から振り返らなければ、その意義がわからないといったカオスな部分もあると思っています。作品を通し、自分の過去への想いがすごく寄与していることを実感しました。

未来が記憶するいままで見たことのなかったこと、世界を変えるいままで体験したことのなかったこと、がきっとTOKYO2020が目指したことだったのでないかといった思いを考えてみてほしいと思っています。


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English

Interview Questions for Director Akinori Ikuse of Out of Tokyo 202X

Thank you for making the film and agreeing to do the interview. Within the opening minutes of the film, I was struck by how fresh and original it was. It definitely impressed me with its visual vibrancy and also the hopeful story.

Can you explain the background of the film?  

The setting of the film is Tokyo 2020 which was held in Tokyo. I was very impressed that Tokyo 2020 was going to be held and that the preparations progressed positively, despite being mired in controversy due to the COVID-19 pandemic.

I wanted to capture this excitement in a film and started to think about the storyline. What I wanted is to depict that the opening day of the Olympic Games would be significant for the future. If we could leap through time with advanced technology, I would like to make people in the future experience the day, keep it in their memories and feel jealous of us. I wanted to make a story like this and decided to make a film.

How did you come up with the story and the idea of tying it together with the Olympics?

I work in the video advertising industry. It has become possible to collect analytical data for marketing and advertising in real-time. This data consists of analogue data like surveys and questionnaires, to website access, GPS movements, purchase records, TV viewing records etc. Therefore, it is becoming important how much we can understand and connect to the vast amount of data lying scattered around. A.I. or deep learning are thought to be predominant in present-day analyzing technology and I think that they will expand further.

The starting point of the story is based on a future where everything is data-driven. Then, the story begins like: if TOKYO202x, which was held during the pandemic, is the genesis of a world connected with other worlds in different eras by data

What was it like to film outside the Olympic stadium and how long did the shoot take?

The filming took only one day and it was the day of the actual opening ceremony of Tokyo 2020. Before that, it had taken two days for location hunting. We did location hunting again to grasp the situation as Tokyo was placed in the Covid-19 state of emergency and came under strict rules. After that, we checked the schedule of the opening events of Tokyo 2020 on SNS before we started actual filming.

For the first scene in the film, we were on standby with the actors at a place where we assumed the Blue Impulse would fly past at the beginning of the ceremony to let the actors feel the atmosphere at the location. We discussed things like how people from the future would experience this event realistically, even though they already know what the day was like or how people would behave. Concerning the events like the fireworks or drones, we captured them in the same way.

The atmosphere at the national stadium on the day was electric. That was more than I had expected. People gathered to try to capture the moment. No one seemed bothered by us filming because there were many cameras from the media. We were surprised that the perfect situation for filming miraculously came out.

Why did you choose the actors and how did you work with them?

The screenplay was being finalised while the program of the opening ceremony for TOKYO2020 was unveiled. I asked Uchu Imagawa and Sou Morozumi to play the roles when I almost finished writing the script. I cast Imagawa first. I thought she would stand out in her demeanor at the opening ceremony as she acts as a person from the future. Consequently, I cast Morozumi as a man whom Rika will admire. He has a unique quality as well. I found it interesting to see that he managed to make her change with every take. I was convinced that they would be able to experience (perform) the day realistically.

I had strongly hoped that TOKYO2020 would be held, although there was uncertainty and controversy. I told the actors about my principle idea that the future is a utopia and TOKYO2020 is a significant event for that future. We discussed how they would act as “people from the future who already had a perception as to what the day is like but experience it realistically”. And also, what the world is like in the future or what sort of future they came from.

I really appreciated their efforts. They brilliantly performed under such uncertain circumstances.

Can you explain how you came up with the visual and sound design and can you also explain your intended effect with them?

I discussed with the cinematographer about filming under these circumstances. We assumed that we wouldn’t be able to connect the shots taken in the crowds on the day, then planned to use different methods, such as frequent use of long one shots or close-ups on the actors while capturing a wide field of view by using a wide-angle lens. We could imagine that the visuals might be quite outlandish. The editing also has a tactile, rough element to it, which created a fascinating effect that is both realistic and magical.

The scene with rough texture is also effective in terms of the image of leaping back and forth in time within a digitized world. Concerning the sound design, we focused on the two protagonists’ voices. I tried to convey “the future memorized Tokyo 2020” to audiences in a way that it might be real.

Who is your biggest influence as a filmmaker?

I admire Wong Kar-wai. I was particularly inspired by some scenes in Fallen Angels. I referred to the scene where Takeshi Kaneshiro scorched away on his motorbike on the motorway and the tense scene at the outset of the film where the frame was shot in a dropped frame of the town. I considered what is happening in the background or how the scene affects the story. I think he has always been the greatest inspiration to me.

What do you want audiences to take away from the film?

I think the past is always important to us whenever I watch this film. However, it also has a paradoxical aspect because you cannot see how significant it is unless you think back from the future. I have realised that my feeling towards the past contributed to this film.

Things that the future would memorise but we have never seen, things that would change the universe but we have not yet experienced. That should be the thing that TOKYO2020 tried to achieve. I want audiences to think about these ideas.

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